Zakencultuur

Zakendoen in China begint met een goede voorbereiding.

China is een groot land en zakendoen kost tijd en geld. De meeste bedrijven en kennisinstellingen doen zaken in slecht een klein gedeelte van het land. Gedegen voorbereiding betekent dat u moet kijken welk gedeelte van de markt u kunt managen. Marktonderzoek helpt om deze focus aan te kunnen brengen.

Kennis van de Chinese manier van zakendoen en cultuur(verschillen) is net zo essentieel. Er zijn vele aspecten waar u rekening mee dient te houden:

  • China is een enorm land en er zijn net als in Europa zijn er enorme verschillen afhankelijk van waar je bent. De meeste bedrijven zullen slechts zaken doen in een klein gedeelte daarvan. Wees u bewust van het feit dat u bij het zakendoen in Beijing of Guangzhou verschillen kunt tegenkomen, net zoals dat het geval zou zijn als u in Europa zaken doet met Kopenhagen of Madrid.
     
  • China is een hiërarchische maatschappij. Ook in het zakendoen met Chinese bedrijven moet daarom rekening worden gehouden met de positie van de verschillende mensen waarmee u binnen een organisatie te maken hebt. Ontdek wie wie is en geef alle personen de juiste aandacht. Weet dat de belangrijkste persoon niet altijd de gesprekspersoon hoeft te zijn.
     
  • Relaties of ‘’guanxi” zijn uitermate belangrijk; puur zakelijke deals maken zonder aandacht te hebben voor de personen waarmee zaken wordt gedaan is niet de norm. Het gaat niet alleen om de zakelijke kant van het verhaal; verdieping in de persoon (ook gezin, hobby’s etc.) en daar aandacht aan blijven besteden is van belang. Bent u een keer in een Chinese stad waar u iemand kent? Ga gewoon samen uit eten, ook als er die keer geen zakelijke besprekingen op het programma staan.
     
  • “Mianzi” of gezicht is een andere aspect dat u constant tegen zult komen. In het zakendoen met China is het van belang dat niemand gezichtsverlies zal lijden. Het is daarom noodzakelijk geen directe confrontaties aan te gaan waardoor de gesprekspartner zich aangevallen voelt. Dit kan een deal-breaker zijn. Dit heeft ook tot gevolg dat u soms een ‘ja’ zult krijgen wanneer het een ‘nee’ is; men zal u niet onnodig tegen het hoofd willen stoten met een antwoord waar u niet op hoopte.
     
  • Communicatie gaat in China anders dan hier. Weet dat uw Chinese gesprekspartner geen Whatsapp gebruikt maar WeChat. Dat het scannen van elkaars WeChat-ID steeds meer het traditionele naamkaartje vervangt. Dat Weibo een ander groot Social Media-tool is. Dat hij of zij geen Google gebruikt maar Baidu. Zorg dat u aangesloten bent en hier kennis van neemt.

Bovenstaande zijn slechts enkele punten die van belang zijn bij het zakendoen in China. Er zijn er veel meer. Wij verzorgen graag trainingen over deze en andere aspecten, waarin u niet alleen leert wat er allemaal op uw pad zult komen maar ook hoe u hiermee om kunt gaan.